ul. Wandy 7, 53-320 Wrocław +48 882 794 249 biuro@olgarymkiewicz.pl

Zaburzenia odżywiania u nastolatek

Napisała dla Was nasza specjalistka: Anna Rudowicz- psycholog, psychoterapeuta, edukator psychodietetyki dziecięcej, wykładowca Studium Psychodietetyki

Do gabinetu psychologa dziecięcego coraz częściej zgłaszają się rodzice zaniepokojeni stanem zdrowia swoich dorastających dzieci. Obserwują u nich pogorszenie funkcjonowania psychicznego i fizycznego (zaburzenia snu, przewlekłe zmęczenie, zaburzenia odżywiania, niska motywacja osiągnięć szkolnych, izolowanie się). Ostatnie dwa lata zamknięcia w domach wynikające z pandemii COVID-19, dodatkowo wojna tocząca się za naszą granicą nie pozostały bez znaczenia dla prawidłowego rozwoju naszych pociech. Teraz, gdy funkcjonujemy normalnie, wychodzimy na ulicę, staramy się wrócić do naszych codziennych aktywności. Dzieciom jest jednak trudniej powrócić na “właściwe tory”.

Pułapka nastolatków

Pułapką dla nich może okazać poszukiwanie rozwiązań na skróty. Tutaj mam na myśli zaburzenia odżywiania, które mogą zacząć się dość niewinnie. W głowie nastolatka pojawia się myśl: “Hm, muszę szybko schudnąć, bez względu na wszystko”. “Moi znajomi nie mogą zobaczyć mojego wystającego brzucha, przecież zbliża się lato”. I co się dzieje dalej? Restrykcyjne odchudzanie, liczenie kalorii, intensywne treningi cardio, unikanie jedzenia, oszukiwanie rodziców w zjadaniu posiłków, szukanie pomysłów w internecie grup dla anorektyczek czy bulimiczek… Nawet nie wiemy kiedy to wszystko się zaczęło, a nagle nasze dziecko znika w oczach, staje się apatyczne, zakłada workowate ubrania, woli spędzać czas w samotności niż z rodziną lub przyjaciółmi. Może pojawić się depresja albo inne współwystępujące zaburzenie psychiczne. Zachodzące zmiany w odżywianiu nie pozostają obojętne dla organizmu. Zwykle u dziewczynek zatrzymuje się miesiączka, mogą wystąpić zaburzenia hormonalne, elektrolitowe i inne.

Drogi rodzicu

Kiedy obserwujesz podobne objawy u swojego nastoletniego dziecka, nie pozostawaj obojętny. Reaguj w porę, porozmawiaj z nim. Przyjrzyj się jak funkcjonuje w ciągu dnia, co zjada, jak często chodzi do toalety, czy nie stosuje zbyt intensywnych ćwiczeń. Zwróć uwagę jak spędza czas po szkole, czy spotyka się z dotychczasowymi przyjaciółmi, czy nie jest zbyt skupiony na swoim odżywianiu. Pokaż jak może odżywiać się zdrowo i bezpiecznie dla swojego rozwoju. Możesz skorzystać z pomocy dietetyka, psychodietyka. Gdy widzisz, że dzieje się coś niepokojącego, zabierz syna/ córkę na podstawowe badania krwi, wykonaj bilans zdrowia nastolatka. Zwróć uwagę na własne nawyki żywieniowe, ponieważ to my jako rodzice mamy największy na kształtowanie wyborów żywieniowych i styl życia dzieci.

Anna Rudowicz- psycholog, psychoterapeuta, edukator psychodietetyki dziecięcej, wykładowca Studium Psychodietetyki