ul. Wandy 7, 53-320 Wrocław +48 882 794 249 biuro@olgarymkiewicz.pl

Rola dietetyka w zaburzeniach odżywiania

25 czerwca 2018 IPTechnicy 0 Comment

Napisała dla Was nasza specjalistka: Renata Kusińska-Sitarz – dietetyk kliniczny

Do najważniejszych zadań dietetyka pracującego z osobami chorującymi na zaburzenia odżywiania jest edukacja żywieniowa, kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych oraz planowanie i monitorowanie diety. Bardzo często słyszę od Was, że to właśnie planowanie diety, w postaci konkretnych zaleceń żywieniowych czy jadłospisu, jest przyczyną największej ilości obaw i sprawia, że pierwsza wizyta u dietetyka wiąże się z ogromnym stresem. Z tego powodu, poniżej zebrałam najczęściej zgłaszane przez Was obawy i opatrzyłam je krótkim komentarzami, mającymi sprawić, że dietetyk nie będzie już taki straszny.

Będę zmuszona do zjadania ogromnych ilości jedzenia – obawy związane ze zwiększaniem ilości jedzenia są zazwyczaj bardzo silne. Dlatego poświęcimy trochę czasu, aby wspólnie zastanowić się, ile to jest „dużo” i „mało”, jakie jest Twoje zapotrzebowanie oraz z czego ono wynika. Jeśli podejmiemy decyzję o zwiększeniu ilości przyjmowanego przez Ciebie pożywienia– będzie to proces przebiegający stopniowo, dostosowany do Twojego samopoczucia oraz aktualnych możliwości.

Normalne jedzenie to utrata kontroli i tycie, którego nie da się zatrzymać – Przekonanie, że spożywanie większej ilości pokarmów, pociągnie za sobą niekontrolowany przyrost masy ciała, jest dość powszechne. To oczywiste, że zwiększenie kaloryczności pociągnie za sobą zwiększenie masy ciała, jednak proces ten przebiega stopniowo i to właśnie rolą dietetyka jest jego kontrola. Dietetyk czuwa nad tempem przyrostu masy ciała, a w późniejszym etapie – nad jej stabilizacją, co ma zwiększyć Twój komfort i ułatwić proces powrotu do zdrowia.

Jeśli zacznę jeść zakazane produkty, nie będę w stanie przestać – wielu z Was dzieli produkty na „dobre” i „złe”, „dozwolone” i „zakazane”. Do grupy produktów zakazanych należą zazwyczaj słodycze, produkty skrobiowe, takie jak chleb i ziemniaki oraz produkty o dużej zawartości tłuszczu. Zdrowe odżywianie zakłada okazjonalne jedzenie takich produktów, dlatego z czasem nauczysz się, że zjedzenie np. czegoś słodkiego od czasu do czasu nie jest niczym złym. Czas wprowadzania takich produktów do Twojego jadłospisu zależy oczywiście od Twojego stanu zdrowia i gotowości. Nie robimy nic na siłę.

Czeka mnie rygorystyczna, trudna do przestrzegania dieta – takie obawy często wyrażają osoby walczące z napadami objadania się, czy osoby borykające się z dodatkowymi kilogramami. Dlatego od razu podkreślam, że zdrowe, racjonalne odżywianie nie ma nic wspólnego z restrykcyjną dietą, a zdarzające się od czasu do czasu odstępstwa od zaplanowanego jadłospisu nie są przestępstwem.

Nie uda mi się trzymać w 100% diety, na pewno odniosę porażkę – wiele osób zmagających się z zaburzeniami odżywiania charakteryzuje się tzw. myśleniem czarno-białym. Coś może być albo złe albo dobre, można osiągnąć albo w 100% sukces albo całkowitą porażkę. Jednak warto pamiętać, że każda, nawet mała zmiana w sposobie żywienia, przybliża do wyzdrowienia. Zmiana nawyków żywieniowych to ogromne wyzwanie, dlatego potrzeba dużo czasu, aby wdrożyć w życie wszystkie zaplanowane działania. Dietetyk pomoże Ci wyznaczyć realne cele oraz będzie wspierać Cię w stopniowym wdrażaniu zmian.

Renata Kusińska-Sitarz – dietetyk kliniczny

Facebook
Facebook
Facebook
Google Plus
Google Plus
Google Plus
Instagram
Instagram
Instagram