ul. Wandy 7, 53-320 Wrocław +48 882 794 249 biuro@olgarymkiewicz.pl

Wyobraź to sobie- o metodzie wizualizacji

1 grudnia 2022 Zarzadca 0 Comment

Napisała dla Was nasza specjalistka: Alicja Podolak- psychodietetyk, psychoterapeuta, dietetyk

Określenie “wizualizacja” odnosi się do wykorzystywanej w psychoterapii techniki, która bazuje na pracy z wyobraźnią pacjenta. Techniki wyobrażeniowe mogą być wykorzystywane na różnych etapach pracy terapeutycznej. Stosuje się je w celach diagnostycznych, w celu zintensyfikowania skuteczności oddziaływań terapeutycznych, jak również w nauce relaksacji.

Stosowanie metody wizualizacji

Częstym zastosowaniem tej metody jest praca z nieprzystosowawczymi zachowaniami oraz przekonaniami pacjenta, poprzez wykorzystanie pośrednictwa wyobraźni, w tworzeniu oraz konsolidacji śladów pamięciowych. Pacjent przywołując dane wspomnienia lub scenariusze rzutuje na nie swoje uczucia i myśli, dzięki czemu w wielomodalny sposób opisuje dane zdarzenie, koncentrując się również na doznaniach płynących z ciała. Z użyciem technik wizualizacji terapeuta może zidentyfikować poznawcze, emocjonalne, behawioralne, a także somatyczne objawy pacjenta, występujące w danej sytuacji np. w takiej, która jest dla pacjenta źródłem lęku.

Wizualizację stosuje się nie tylko w gabinecie psychoterapeutycznym. Możesz używać tej metody także samodzielnie w celu zwiększenia zdolności koncentracji oraz siły twórczej swojego umysłu lub jako technikę relaksacyjną. Badania naukowe wykazują, że nasz mózg nie zauważa różnicy pomiędzy wizualizacją, a rzeczywistym przeżywaniem, zatem wizualizując sobie daną sytuację, cel, czynność w Twoim mózgu zachodzą te same procesy, które zachodzą w nim w momencie, gdy tę czynność naprawdę wykonujesz lub kiedy dana sytuacja wydarza się w rzeczywistości.

Poniżej jedna z metod wizualizacji nakierowanej na relaks, którą możesz praktykować samodzielnie:

“Bezpieczne miejsce”

Wyobraź sobie, że jesteś w miejscu, w którym czujesz się bezpiecznie i spokojnie. Może to być miejsce, które już znasz, w którym bywasz lub bywałeś w dzieciństwie, możesz wyobrazić sobie również swoje wymarzone, bezpieczne miejsce.

Skoncentruj swoją uwagę na zapachach jakie unoszą się w tym miejscu, na kolorach, które cię otaczają oraz na kojących dźwiękach lub na zupełnej ciszy jak wolisz, to Twoje miejsce. Skoncentruj się na dotyku. Poczuj ruch powietrza, jego temperaturę. Poczuj ziemię pod stopami i jej strukturę. Skoncentruj się na swoich emocjach. Na ukojeniu, poczuciu spokoju i błogości, bądź uważny, skoncentrowany, ale równocześnie staraj się rozluźniać mięśnie i oddychaj przy tym swobodnie…

Otwórz oczy i pamiętaj, że zawsze możesz wrócić do tego miejsca kiedy tylko znowu je zamkniesz i uruchomisz wyobraźnię! 🙂

Alicja Podolak – psychodietetyk, psychoterapeuta, dietetyk