ul. Wandy 7, 53-320 Wrocław +48 882 794 249 biuro@olgarymkiewicz.pl

  • Home
  • Dietetyka
  • Jak przetrwać karnawał, czyli zdrowe przekąski na imprezę

Jak przetrwać karnawał, czyli zdrowe przekąski na imprezę

20 stycznia 2020 Zarzadca 0 Comment

Napisała dla Was nasza specjalistka: Renata Kusińska-Sitarz – dietetyk kliniczny

W styczniu rozpoczyna się karnawał, czas częstych przyjęć i spotkań. Równocześnie, dla osób starających się schudnąć lub po prostu odżywiać zdrowo, jest to dość trudny okres. W końcu spotkania towarzyskie są niemal nierozerwalnie związane z jedzeniem. Na przyjęciach czyha wiele tłustych i słodkich przekąsek, które mogą zniweczyć nasze starania o zdrowie i szczupłą sylwetkę.

Jak więc przetrwać karnawał bez nabywania dodatkowych kilogramów? 😉 Zamieniając niezdrowe przekąski na te zdrowsze i nieco mniej kaloryczne!

Lista 10 pysznych i zdrowych przekąsek na mniejsze i większe spotkania 😉

1. Warzywne chipsy – chipsy i chrupki to przekąski, którym trudno się oprzeć, dlatego warto zamienić je na inny chrupiący przysmak. Zamiast tradycyjnych chipsów świetnie sprawdzą się chipsy z batatów, jarmużu, marchewki czy buraków. Warzywa wystarczy pokroić na cienkie plasterki (np. przy użyciu obieraczki), ułożyć na papierze do pieczenia, skropić oliwą, posypać przyprawami i upiec. Za to wielbiciele chrupek na pewno pokochają chrupki z ciecierzycy. Ich przygotowanie jest banalnie proste! Cieciorkę (ugotowaną lub z puszki – odsączoną i przepłukaną) należy skropić oliwą, wymieszać z ulubionymi przyprawami i upiec na papierze do pieczenia.

2. Minipizze z cukinii – błyskawiczna przekąska, która z powodzeniem może zastąpić tradycyjną pizzę! Wystarczy pokroić cukinię w plastry, polać sosem pomidorowym, a na wierzchu ułożyć dodatki – np. ser, pieczarki, kawałki salami.

3. Warzywa i sosy – to bardzo prosta, ale zarazem ciekawa przekąska. Różne warzywa (np. marchew, seler naciowy, paprykę, ogórek) należy pokroić w słupki i podawać w towarzystwie sosów (np. hummus, sos czosnkowy, guacamole, masło orzechowe, tzatziki).

4. Sałatka owocowa – klasyk, ale dający wiele możliwości. 😉 Aby sałatka owocowa była pyszna i efektowna warto dodać do niej ciekawe, egzotyczne owoce, np. ziarenka granatu. Sałatkę można udekorować także podprażonymi na suchej patelni orzechami.

5. Pieczone nuggetsy – idealna propozycja dla wielbicieli fast-foodów. 😉 Przygotowanie domowych nuggetsów jest proste i szybkie: pierś z kurczaka należy pokroić na mniejsze kawałki, doprawić, zamoczyć w mieszance mleka, mąki, jajka i przypraw, a następnie obtoczyć w pokruszonych płatkach kukurydzianych. Tak przygotowane kawałki kurczaka upiec na papierze, a następnie podawać np. z sosami.

6. Frytki z batatów – idealny dodatek do pieczonych nuggetsów. 😉 Frytki z batatów (lub innych warzyw) można podawać z hummusem, guacamole lub innymi zdrowymi sosami. Aby je przygotować warzywa należy pokroić w słupki, wymieszać z olejem i przyprawami i upiec na papierze do pieczenia.

7. Sałatka gyros z sosem jogurtowo-musztardowym – klasyczna sałatka gyros jest imprezowym klasykiem, ale także małą bombą kaloryczną. 😉 Na szczęście można ją w bardzo prosty sposób zmodyfikować! Wystarczy majonez zamienić na jogurt grecki zmieszany z musztardą, a kurczaka zamiast smażyć – upiec (po wcześniejszym zamarynowaniu w przyprawach).

8. Tortille – pełnoziarniste tortille wypełnione zdrowymi dodatkami to prosta i ciekawa przekąska. Do środka można dodać właściwie wszystko: warzywa, dodatki białkowe (np. pieczonego kurczaka, tuńczyka z puszki, ciecierzycę, fasolę), awokado, odrobinę sera. Tortillę można zwinąć w rulon, pokroić na małe kawałki i podawać, jako przystawkę lub podawać w całości razem z sałatką czy zdrowym sosem.

9. Orzechy – choć orzechy nie są produktem o niskiej kaloryczności, to niewątpliwie są bardzo cennym dodatkiem do naszej diety. Dlatego miseczka nieprzetworzonych orzechów (np. włoskich, migdałów, laskowych, nerkowców) z całą pewnością może zastąpić puszkę solonych orzeszków.;)

10. Banany w czekoladzie – idealna przekąska dla wielbicieli słodyczy. Wystarczy rozpuścić gorzką czekoladę w garnuszku, i zanurzać w niej kawałki banana (nadziane na wykałaczki lub patyczki do szaszłyków). Przed zastygnięciem czekolady banana można udekorować wiórkami kokosowymi lub ziarenkami sezamu.

Renata Kusińska-Sitarz – dietetyk kliniczny