ul. Wandy 7, 53-320 Wrocław +48 882 794 249 biuro@olgarymkiewicz.pl

Korzyści płynące z odstawienia słodyczy

24 października 2018 IPTechnicy 0 Comment

Dziś dla Was: Dominika Radomska-Talar – psycholog, psychodietetyk, psychoterapeuta

Badania naukowe na szczurach wykazały, że cukier jest nawet silniej uzależniający niż kokaina! Kiedy szczur miał wybrać pomiędzy tymi dwiema substancjami, zdecydował się na słodzoną wodę (1). Cukier jest jak narkotyk, kiedy zmniejsza się jego poziom we krwi, Twój mózg wymusza na Tobie przyjęcie kolejnej dawki. Dlatego jeżeli dalej jesteś w ciągu, będzie Ci ciężko w to uwierzyć, ale życie bez słodyczy istnieje! I może być nawet piękniejsze niż z tabliczką czekolady 😊 Oto lista pozytywnych zmian i ich biologiczne uzasadnienie, jakich doświadczysz rezygnując ze słodyczy:

To, co kwaśne staje się słodkie

Co ciekawe, już po paru dniach od odstawienia słodyczy, pokarmy, które na co dzień wydają się obojętne w smaku albo np. głównie kwaśne, jak pomarańcza, stają się dużo słodsze w percepcji. Tak jakby organizm oczyszczał się i wyostrzał zmysły w poszukiwaniu słodyczy. Dzięki takiemu detoksowi, kiedy sięgniesz po czekoladę może wydać Ci się ona aż nieprzyjemnie słodka i zjesz jej duuużo mniej niż zazwyczaj!

Utrata zbędnych kilogramów i/lub miejsce na sałatkę

Najbardziej oczywistą korzyścią płynącą z pożegnania się ze słodyczami jest utrata zbędnych kilogramów. Chudniesz po odstawieniu smakołyków wtedy, kiedy słodycze, które podjadałaś były nadprogramowymi kaloriami, które sobie dostarczałaś. Natomiast, jeżeli słodycze wypełniały tylko braki w kaloriach, rezygnacja ze słodyczy to okazja, by uzupełnić brakujące kalorie o drogocenne witaminy, minerały i zdrowe jedno – bądź wielonienasycone tłuszcze np. serwując sobie sałatkę z awokado i łososiem zamiast pączka.

Na diecie bez cukru poczujesz się spokojniejsza

Dlaczego? Bo stabilizuje się poziom cukru we krwi.
Pochłanianie dużych ilości cukru, wywołuje duże skoki insuliny we krwi, a te skoki wywołują zmiany w Twoim samopoczuciu. Zjadasz batonika i podnosi się poziom cukru we krwi. Dzięki temu podnosi się ciśnienie krwi i tętno, co powoduje, że czujesz przypływ energii i chęci do życia! Po tym przypływie radości następuje wyrzut insuliny do krwi. Insulina powoduje, że ilość cukru we krwi szybko spada. Spadek cukru powoduje, że możesz ponownie poczuć poirytowanie i złość, uczucie zmęczenia czy ospałość. Wówczas Twój mózg zaczyna dopraszać się o kolejną dawkę „narkotyku”, żeby odzyskać spokój i radość. Dlatego eliminując słodycze i jedząc złożone węglowodany, unikasz górek i dołków w poziomie insuliny we krwi a dzięki temu odzyskujesz równowagę i spokój psychiczny.

Na diecie bez cukru poczujesz dumę!

Fakt, że okazuje się, że jednak można pokonać swoje słabości, podnosi samoocenę. Myśl, że się dba o siebie a nie się siebie niszczy złym jedzeniem jest uskrzydlająca! Dodatkowo, jedzenie właściwie i dbanie o żołądek zaczyna przekładać się na inne aspekty życia. Kiedy czujesz się ze sobą dobrze po prostu chce Ci się więcej. Skoro ze słodyczami się udało, a miało być to nie do przejścia, czemu ma się nie udać z zadaniami w pracy?

Na diecie bez cukru poczujesz przypływ energii!

Brak cukrów w diecie dodaje wigoru. Dlaczego?

Bo to nie prawda, że to cukier krzepi… Cukier karmi drożdże i szkodliwe bakterie w jelitach, przyczyniając się do bardzo złego samopoczucia i zmęczenia. Zaburza równowagę pomiędzy korzystnymi i niekorzystnymi mikroorganizmami w jelitach, prowadząc do dysbiozy jelit. Niewłaściwy rodzaj bakterii jelitowych może powodować zmęczenie, brak energii i prowadzić do nadwagi. Z ciekawych badań nad wpływem flory bakteryjnej na naszą wagę:

Naukowcy pobrali drobnoustroje od 4 par bliźniąt, wśród których jedno było szczupłe a drugie otyłe. Wprowadzili je do organizmów myszy, które hodowane były w środowisku zupełnie pozbawionym drobnoustrojów. Naukowcy odkryli, że myszy, którym wszczepiono bakterie jelitowe od otyłych bliźniąt szybciej przybrały na wadze niż myszy, które dostały próbki od szczupłych bliźniąt. Wszystkie myszy jadły to samo, dlatego różnic nie można tłumaczyć dietą a właśnie różnicami w składzie bakterii jelitowych (2).

Dlatego dbajmy o właściwą florę bakteryjną naszych jelit! Nie zabijajmy jej czekoladą!

Masz przynajmniej 5 dobrych powodów, by rzucić słodycze. Zacznij detoks od cukru już dziś! Trzymam za Ciebie kciuki 😊

Dominika Radomska-Talar – psycholog, psychodietetyk, psychoterapeuta

*(1,2) Pedre, V. (2016).Szczęśliwe jelita: Program oczyszczania, który pomoże ci wyeliminować ból, pozbyć się toksyn i pasożytów oraz schudnąć. Białystok, wyd.: Vivante

Facebook
Facebook
Facebook
Twitter
Twitter
Twitter
Google Plus
Google Plus
Google Plus
Instagram
Instagram
Instagram