ul. Wandy 7, 53-320 Wrocław +48 882 794 249 biuro@olgarymkiewicz.pl

  • Home
  • Relakas
  • Dlaczego warto zadbać o dobry sen? Czy jakość i ilość godzin snu ma wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne?

Dlaczego warto zadbać o dobry sen? Czy jakość i ilość godzin snu ma wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne?

15 sierpnia 2019 Zarzadca 0 Comment

Napisała dla Was nasza specjalistka: Martyna Wielochowska – psycholog, psychoterapeuta

Na wstępie zaznaczyć warto, że większość ludzi bagatelizuje znaczenie snu w ich życiu, często nie przywiązują wagi do ilości godzin snu, komfortu pomieszczenia, miejsca w którym śpią. Wiele osób uważa, że jest to czas stracony i śpi coraz krócej. Jednakże badacze dowodzą, że zbyt krótki lub złej jakości sen odbija się zarówno na zdrowiu fizycznym jak i psychicznym.

W artykule tym przedstawię pokrótce informacje, które warto poznać, a nawet wprowadzić w życie aby poprawić jakoś naszego snu. Nie ulega wątpliwości, że głęboki zdrowy, regenerujący sen stanowi podstawę naszego dobrego samopoczucia i wysokiego poziomu energii każdego dnia.

Brak odpowiedniego snu- czym grozi?

Istnieją badania, które dowodzą, że brak snu utrudnia prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Zaznaczyć trzeba, że jedna już nieprzespana noc poważnie zaburza pamięć następnego dnia. Natomiast ludzie pozbawieni snu przez kilka dni zaczynają wykazywać objawy dysfunkcji mózgu takie jak: zaburzenia poznawcze, trudności z właściwą oceną sytuacji, halucynacje, paranoja, impulsywne zachowania, poirytowanie, obniżona odporność na frustrację, zaburzenia pamięci, trudności w uczeniu się.

Wiadomo także, że co trzeci Polak cierpi na bezsenność, wieczorem ciężko mu zasnąć albo budzi się w środku nocy i dalej już nie może spać. Tak więc gdy na drugi dzień czujesz się rozbity, nie idzie Ci praca, wszystko Cię drażni, jesteś zdołowany- można rozważyć czy nie borykasz się z bezsennością.

Czym jest dobry sen?

Sen jest bardzo ważnym elementem równowagi, a równowaga to zdrowie. Podczas snu zachodzą w organizmie procesy regeneracyjne i porządkujące. Mózg zaczyna inaczej funkcjonować podczas naturalnego zapewniającego odpoczynek snu. W tym czasie nasz organizm wytwarza różne uzdrawiające substancje chemiczne, pewne części mózgu stają się aktywne, podczas gdy inne odpoczywają. Dobry, naturalny sen w nocy umożliwia regeneracje mózgu i całego organizmu oraz przygotowuje do optymalnego funkcjonowania następnego dnia.

Od czego zależy, jakość naszego snu?

Badacze wskazują na dwie istotne rzeczy: o której kładziesz się spać i jakie jest Twoje indywidualne zapotrzebowanie na sen. Większość dorosłych ludzi potrzebuje 7,5- 8 godzin na dobę. Możesz sam stwierdzić ile potrzebujesz snu, aby czuć się wyspany, obserwuj swój organizm. Prosta technika polega na tym, że gdy obudzisz się bez budzika oblicz ile godzin przespałeś, tyle właśnie snu potrzebuje Twój organizm.

Dzieci potrzebują dużo więcej snu, szczególnie w okresie noworodkowym i niemowlęcym. Niemowlę może spać na okrągło z licznymi drzemkami. Malutkie dziecko niepołożone spać w odpowiednim dla niego czasie często wpada w histerię, trudny do opanowania płacz (często mylone z kolką, głodem, mokrą pieluszką). Dlatego nie przedłużajmy mu tego momentu, czasu aktywności tylko troskliwie zadbajmy o jego naturalną potrzebę snu i odpoczynku.

Dziecko w młodszych klasach szkoły podstawowej potrzebuje 10-11 godzin snu w starszych klasach podstawówki 9-10, w liceum 8-9 godzin. Zaakcentować należy, że dzieci za mało śpią, za późno chodzą spać, co może być przyczyną ich wielu trudności. Chroniczne niewyspanie zmniejsza naturalną odporność organizmu, zwiększa ryzyko chorób, rozdrażnienia, braku energii, trudności w nauce. Jeśli jesteś rodzicem sprawdź ile Twoje dziecko śpi, zadbaj o jego dobry sen i odpowiednią ilość. Jest to podstawa naszego codziennego życia i warto uczyć tego nasze dzieci. Często rodzice mówią: „jemu się nie chce spać”, „ona ma tyle energii”, „jak położę go wcześnie spać to obudzi się w nocy”, „on już nie potrzebuje drzemki”. Warto zadać sobie pytania czy aby na pewno? Dobry głęboki sen dziecka sprzyja jego regeneracji, następnego dnia dziecko jest wypoczęte, uśmiechnięte, pełne energii, gotowe na wyzwania, które niesie za sobą kolejny dzień. Jako rodzice bierzmy za to odpowiedzialność i odważnie kładźmy spać nasze pociechy, a odwdzięczą się uśmiechem, humorem i dobrą energią w ciągu dnia.

Badania wskazują, że godziny snu przed trzecią rano są najwartościowsze dla całego organizmu. Sen w tych najlepszych godzinach jest około dwa razy bardziej regenerujący niż w godzinach pozostałych. Wiele osób dbających o swoje dobre samopoczucie i wysoki poziom energii kładzie się spać o 22 wieczorem i wstaje o 6 rano. W tym czasie mamy 5 godzin najbardziej regenerującego snu.

Jeszcze kilka słów o związku pomiędzy snem a nadwagą

Badacze dowodzą, że u młodych ludzi, którzy spali 4 godziny na dobę wzrastał w żołądku poziom pewnej substancji wywołującej uczucie głodu, to z kolei spowodowało wzrost liczby kalorii przyjmowanych w posiłkach. Zaobserwowano, że równocześnie objawiała się u tych osób niechęć do wysiłku, ruchu- co w konsekwencji skutkuje nadwagą. Powstaje taki ciąg przyczyn i skutków: za mało snu- zachwiany proces dostarczania dystrybucji energii- niedobór glukozy w mózgu zwiększona ochota na jedzenie- może pojawić się nadwaga. Nie ulega wątpliwości, że wyspany organizm lepiej gospodaruję energię i nie musi jej tyle pozyskiwać z nadmiernego jedzenia.

A co z tabletkami nasennymi?

Jedną z metod radzenia sobie z bezsennością są leki. Zwykle są skuteczne, jednakże bardzo często wywołują też uzależnienie, nie wolno brać ich przez dłuższy okres czasu. Sen pod wpływem środków nasennych jest płytki i nie sprzyja pełnej regeneracji oraz dobrej pamięci. Warto poszukać innych sposobów oraz przyczyn, aby doprowadzić do równowagi ten ważny aspekt naszego funkcjonowania. Bezsenność może mieć bardzo wiele przyczyn związanych zarówno z chorobami natury psychicznej jak i fizycznej. Warto wtedy udać się do specjalisty. Jeśli za zaburzeniami snu stoją dolegliwości natury psychicznej, może przydać się psychoterapia, która poza przyjrzeniu się licznym trudnościom wewnętrznym, pomaga we wprowadzeniu zdrowych przyzwyczajeń w życiu.

Istnieją pewne zwyczaje, które sprzyjają dobremu snu- oto kilka z nich:

1. Unikaj przed snem pobudzających produktów żywnościowych, a także spożywania ciężkostrawnych potraw

2. Spij w temperaturze 17-19 stopni Celsjusza

3. Codzienne przewietrz pokój przed snem, w lecie śpij przy otwartym oknie

4. Pójdź przed snem na długi spacer lub zadbaj o to, aby codziennie umiarkowanie zmęczyć się fizycznie (praca w ogródku, gimnastyka, sport)

5. Czas po kolacji przeznacz na relaks i wyciszenie organizmu, zajmij się czymś, co pozwoli ci się rozluźnić

6. Spij w luźnym i wygodnym stroju

7. Staraj się kłaść o tej samej porze

8. Spij w czystej i wygodnej pościeli

9. Przed snem wykonuj te same czynności

10. W sypialni przed snem nie rób nic, co mogłoby Cię pobudzić (nie powinno się oglądać telewizji, używać telefonu komórkowego, słuchać wiadomości, omawiać konfliktowych spraw)

11. Zadbaj, aby w pokoju było odpowiednio ciemno (żaluzje, rolety)

Martyna Wielochowska- psycholog, psychoterapeuta