ul. Wandy 7, 53-320 Wrocław +48 882 794 249 biuro@olgarymkiewicz.pl

  • Home
  • Porady
  • Psychologia i koronawirus. Jak rodzic może radzić sobie z emocjami dzieci? Jak rozmawiać z dziećmi?

Psychologia i koronawirus. Jak rodzic może radzić sobie z emocjami dzieci? Jak rozmawiać z dziećmi?

25 marca 2020 Zarzadca 0 Comment

Napisała dla Was nasza specjalistka: Olga Rymkiewicz- psycholog, psychodietetyk, psychoterapeuta

Parę dni temu redaktor TVP 3 Wrocław poprosił mnie o wypowiedź w Faktach o Poranku o koronawirusie w kontekście dzieci (wywiad możesz obejrzeć na końcu artykuł). Pomyślałam, że rozszerze wypowiedź telewizyjną o szczegóły żeby ułatwić rodzicom działania w tak trudnym dla wszystkich okresie. Tak jak wspominałam w telewizji, niesamowicie ważne jest by na temat spojrzeć w kategorii zasobów, a nie tylko strat. Spróbować spożytkować czas, jaki mamy teraz z dziećmi i rodziną. Dlatego też podpowiem Wam jak sobie radzić z koronawirusem, a właściwie z tym, co zostało Nam dane, dzięki temu, że jest, czyli z czasem 🙂

Czy rozmawiać z dziećmi o zagrożeniu? W jaki sposób?

Rozmawiać i to szczerze- mów prawdę! Nie zaprzeczaj, nie udawaj, że nie ma tematu. Dzieci i tak wszystko słyszą, ale nie wszystko rozumieją. Zatem warto zainwestować w dobrą rozmowę dostosowaną do wieku dziecka. Przyjmijmy zasadę, że im dzieci są starsze, tym możesz przekazać więcej szczegółów. Należy wziąć pod uwagę, że kiedy nie mówisz dziecku co się dzieje, czuje ono Twoje napięcie! Najlepiej poinformować o tym, że jest to sytuacja przejściowa. Dzieci czasem potrzebują się wygadać, po prostu go wysłuchaj i pozwól mówić, to również sposób na regulację trudniejszych emocji w doznaniach jak smutek, lęk, złość, niepokój czy rozczarowanie. Informuj również, że nie wiesz jak będzie, ale robicie wszystko jako rodzina, by nie zachorować, ponieważ zachowujecie higienę i w ten sposób radzicie sobie. Podawaj trudną informację, ale też jakie proponujesz rozwiązanie tej sytuacji, co obniży odczucie niepokoju. Wtedy dziecko czuje, że rodzic wie, co robić.

Czego unikać w rozmowach z dziećmi?

Myślę, że istotne jest to żeby nic nie obiecywać. Mówić wszystko, co możemy w jakiś sposób zrealizować. Jeśli czego nie wiesz, powiedz “nie wiem”. Nie Informuj o statystykach i informacjach zbyt trudnych jak na wiek Twojego dziecka. Będzie to tworzyło niepotrzebny lęk. Mówmy tylko tyle, ile trzeba. Nie mówmy, że będzie ok, jeśli nie jesteśmy tego pewni. Pozwólmy dzieciom być tylko dziećmi. To my odpowiadamy za ich poczucie bezpieczeństwa. Jednak nie chrońmy sztucznie przed życiem nie informując ich o niczym wcale.

ABC emocji- Strach i lęk

Jest to prawdziwa okazja na lekcję umiejętności wyrażania emocji. Ważne jest by pytać dziecko jak się czuje, ale też nie naciskać, gdy nie chce mówić. Strach jako emocja informuje Nas o zagrożeniu, lęk natomiast jest wyobrażeniem sobie zagrożenia. Wzmożony lęk możemy obserwować u dzieci 2,5, 6-7 oraz 10 lat. Pamiętajmy, że to, co dzieci mają w głowie jest zwykle straszniejsze od rzeczywistości. Zatem rozmowa z nimi i bliskość sprawią, że możemy je urealniać na zasadzie: “zobacz, jak mi to powiedziałeś/aś to od razu jest mniej strasznie”. Twórzmy kotwicę bezpieczeństwa mówiąc np. “wiem co robić”, myślę że w dziecku pojawi się wtedy więcej spokoju. Dzielmy się zatem swoimi emocjami, to również pomaga uczyć się dziecku w rozpoznawaniu swoich emocji.

Jak rodzic może poradzić sobie z dziećmi w związku z #zostańwdomu#? Jak radzić sobie z koronawirusem? Jak radzić sobie z lękiem?

Spróbujmy dać sobie szansę na spojrzenie pozytywne. Dostaliśmy ogromny prezent, czyli czas! Coś, na co prawie każdy dotychczas narzekał, że nie może go kupić, że wciąż go brakuje. To prawdziwy sprawdzian tego, czy potrafisz się zatrzymać. Czy umiesz odpoczywać i czy umiesz dać to swojemu dziecku. Spożytkujmy go na dobre relacje rodzinne, na rozmowy z dziećmi, na wspólne spędzanie czasu, na wspólne gotowanie, na porządki w zabawkach w pokoju ucząc manier porządkowania. Zróbcie burzę mózgów- co pomaga w radzeniu sobie z lękiem. Dzielmy się tym, co Nam pomaga. Zaproponujmy coś sami, zapytajmy na co dzieci mają ochotę. Zabawmy się w pusty pokój i pomysły, co można w nim robić bez zabawek. To prawdziwy świat fantazji. Pamiętaj, że fantazja to również ważna kompetencja, którą wtedy ćwiczy Twoje dziecko. Poczytajmy razem bajki terapeutyczne, które mogą pomóc w edukacji na temat koronawirusa, ale też walki z lękiem, strachem czy sytuacją trudną. Namalujmy wraz z dzieckiem króla wirusa. Zobaczmy jak nasze dziecko go sobie wyobraża. Stwórzmy kocyk bezpieczeństwa. Za każdym razem, gdy dziecko obawia się czegoś może wziąć kocyk, mocno się otulić i przyjść się do Nas przytulić.

I jeszcze parę pomysłów…

1. Rób, to co lubisz.

2. Co będziesz robił/-a po kwarantannie?

3. Na co nie miałeś czasu do tej pory?

4. Smakołyki dla wirusa (dziecko ma poczucie, że ma wpływ)

5. “Magiczna mikstura”- w każdej chwili jak się dziecko boi może prysnąć magiczną miksturą, którą przygotuje razem z rodzicem (wymyślcie oczywiście bezpieczne składniki) 🙂

6. Obrońca pluszak, który będzie symbolem odwagi i siły.

To prawdziwy trening kreatywności dla rodziców. Pamiętajmy, że czas aktywnej zabawy, to czas kiedy my również jesteśmy aktywnie zaangażowani w zabawę z dzieckiem. Kiedy jesteśmy w pełni fizycznie i emocjonalnie tu i teraz. Teraz jest na to szansa- wykorzystaj ją!

Rodzice powodzenia 🙂 Jesteście wystarczająco dobrzy by sobie poradzić 🙂

Olga Rymkiewicz- psycholog, psychodietetyk, psychoterapeuta