ul. Wandy 7, 53-320 Wrocław +48 882 794 249 biuro@olgarymkiewicz.pl

  • Home
  • Porady
  • Mądra, pozytywna motywacja dziecka zamiast stosowania kar i dyscypliny

Mądra, pozytywna motywacja dziecka zamiast stosowania kar i dyscypliny

4 listopada 2019 Zarzadca 0 Comment

Napisała dla Was nasza specjalistka: Martyna Wielochowska – pedagog, psychoterapeuta

Odpowiednia zachęta to sposób, aby nauczyć dzieci, że ich marzenia, cele są możliwe do osiągnięcia i godne pochwały. Mogą być pomocne w  ształtowaniu się wysokiej samooceny oraz sprawczości i zaradności w życiu dzieci. Spośród licznych książek, poradników dotyczących wychowania dziecka wybrałam 10 narzędzi i metod, które wprowadzone w życie sprawdzają się i pomagają w mądrym motywowaniu, zmianie lub wzmocnieniu danego zachowania dziecka.

Wzmacnianie i wspieranie młodego człowieka

Należy jednakże zaznaczyć, że metody pozytywnego wzmacniania i wpierania młodych ludzi stanowią jedynie dodatek w rodzicielskiej podróży na początku przyjrzeć się naszej więzi z dzieckiem, czy oparta jest on na bliskości, szacunku, poczuciu bezpieczeństwa, akceptacji, miłości. Natomiast, jeśli rodzic będzie działał tylko w oparciu o zewnętrzne narzędzia i sposoby wpływu na swoje dziecko wówczas nie nabędzie ono wiedzy jak realizować swój potencjał w przyszłości. Podstawowym i najwyższymi zadaniem wychowania jest wspieranie dziecka w samo-inicjacji, w samo-motywacji i samo-realizacji. Pomoc w postaci różnych technik musi opierać się na sile relacji i wzajemności. Ćwiczenia podane poniżej mogą być wykorzystywane, jako pomoc przy realizacji takich zadań jak przygotowanie do sprawdzianu, wykonywanie obowiązków, powstrzymywanie od bicia rówieśników itp.

Ćwiczenia

1. SKRZYNIA SKARBÓW- rodzice wypełnieją pudełko kolorowym kredkami, gumkami, flamastrami, obrazkami, małymi zabawkami, z którego dziecko może raz w tygodniu coś wybrać w nagrodę za wykonanie jakiegoś zadania lub zrealizowanego celu.

2. MOMENT CISZY: Zamiast karać i złościć się na dzieci za ich negatywne zachowanie, rodzice mogą wykorzystać takie okazje, żeby nauczyć je wyciszyć się. Przykładowo, jeśli dziecko bije się z rodzeństwem, rodzic może je delikatnie odsunąć na bok i posiedzieć z nim chwilę w milczeniu. W ten sposób dajemy mu do zrozumienia, że jest to chwila wytchnienia i spokoju. Rodzic siedząc obok dziecka pokazuje mu jak to powinno wyglądać. Po około dwóch minutach można zacząć rozmowę na temat niewłaściwego zachowania jednocześnie warto pochwalić dziecko za wyciszenie pomimo trudnych emocji.

3. WYBIERZ MENU NA KOLACJĘ: dzieci, które realizują swoje codzienne cele mają możliwość wybrania menu na kolację dla całej rodziny. To angażuje je nie tylko w planowanie i wykonanie posiłku, ale daje również szansę poznania preferencji pozostałych domowników.

4. SŁÓJ RADOŚCI: Należy umieścić duży słoik w pokoju dziecka. Wrzucaj do niego napisane na osobnych karteczkach zachowania, doświadczenia, czynności, które dziecko uwielbia robić z tobą czy z rówieśnikami. Każdego tygodnia, kiedy osiągnie jakiś konkretny cel losuje jedną z karteczek i robi to o czym mowa.

5. TWORZENIE LISTY: W każdym tygodniu dzieci tworzą własne listy na kolejne siedem dni. Określają w nich co chciałyby osiągnąć w tym czasie, opisują jak będą się czuły, gdy odniosą sukcesy i decydują jak chciałby się nagrodzić. Jednakże nagrodą nie jest to, że rodzic coś im kupuje tylko zajęcie, w której uczestniczy cała rodzina. Tworzenie takiej listy daje możliwość wyrażania swoich życzeń i równocześnie mobilizuje do samodzielnego znalezienia sposobów ich realizacji.

6. SPOTKANIE Z MAMĄ I TATĄ: to jeden z częstszych sposobów wspierania dziecka. Kiedy uda mu się osiągnąć jakiś zamierzony cel może wybrać konkretne zajęcie z mamą lub tatą, spędzając czas sam na sam z jednym z rodziców. Służy to wzmacnianiu danego zachowania, a jednocześnie umacnia więź między rodzicami, a dzieckiem.

7. MIŁOSNE KARTECZKI: Zostawiaj krótkie liściki, dla dziecka w jego pudełku na drugie śniadanie lub w przypadkowych miejscach, do których zagląda. Bądź konkretny, kiedy określasz zachowanie, z którego jesteś dumny i dlaczego. Im bardziej jesteś konkretny tym większy sens będzie mieć to ćwiczenie.

8. NA CO SIĘ DZIŚ ODWAŻYŁEM: Zbierz wszystkich członków rodziny wokół stołu i poproś aby podzielili się swoimi największymi wpadkami w ciągu dnia. To może być na przykład, że się nie ćwiczyło, opuściło lekcje, zapomniało o czyichś urodzinach. Im większe przewinienie tym większy aplauz. To uczy dzieci, aby nie czuły się zawstydzone z powodu swoich pomyłek czy błędów, a także aby przyjmowały je bez strachu przed reprymendą czy brakiem aprobaty. Dzieci dowiadują się jak istotne jest podejmowanie ryzyka i jak doniosłe jest popełnianie błędów. Naucz dzieci, że jeśli nie oswoją się z popełnianiem błędów, nigdy nie podejmą nowych wyzwań.

9. POZWÓL DZIECKU BYĆ NAUCZYCIELEM: Najlepszą metodą nauczania dzieci odpowiedniego zachowania jest sprawienie, żeby same uczyły takiego zachowania kogoś innego. Niech dziecko stanie się nauczycielem i niech instruuje rodziców w kwestii danego zachowania. Nie tylko podniesie to u dziecka poczucie własnej wartości, ale pomoże mu lepiej przyswoić dane zachowanie niż wtedy, gdy mówimy mu co ma robić.

10. PRZYJĘCIE Z MANIERAMI: Jeśli dziecko ma problem z dobrymi manierami, urządźcie specjalne przyjęcie. Wybierzcie kilka filmików, w których ludzie prezentują nienaganne maniery i oglądajcie je małymi fragmentami. Następnie przećwicz te zachowania i sceny robiąc z tego przyjęcie.

Uważam, że warto znać kilka metod, technik, które mogą pomóc naszemu dziecku w uczeniu się nowych rzeczy, które angażują członków rodziny, wzmacniają wzajemne relacji czy to przez zabawę czy wykonania wspólnie jakiegoś zadania.

Martyna Wielochowska – pedagog, psychoterapeuta