• Home
  • Porady
  • Jak wspierać dziecko w pierwszych dniach szkoły?

Jak wspierać dziecko w pierwszych dniach szkoły?

Napisała dla Was nasza specjalistka: Anna Rudowicz- psycholog, psychoterapeuta, edukator psychodietetyki dziecięcej, wykładowca Studium Psychodietetyki

Już niebawem uczniowie wrócą do szkolnych ławek, usłyszą szkolny dzwonek. Wakacje szybko mijają, a wraz z nimi pojawiają się w umysłach dzieci i rodziców obawy jak to będzie we wrześniu. Czas wakacji to czas relaksu, odprężenia, odejścia od rutyny i codziennego, porannego wstawania do szkoły czy przedszkola. Myślę, że wiele przemyśleń pojawia się zwłaszcza u dzieci (i ich rodziców) pierwszoklasistów, dla których ta zmiana jest ogromnym życiowym wydarzeniem.

Co w takim razie możemy zrobić, aby wspierać nasze pociechy w pierwszych dniach szkoły? – ROZMAWIAĆ 🙂

1. Rozmawiamy z dziećmi o nowym roku szkolnym – o nauczycielach, kolegach i koleżankach, o zmianach, które wkrótce nastąpią.

2. Rozmowa będzie dla nas cenną wskazówką czego się dziecko obawia, o czym myśli, co go martwi. Nie bójmy się pytać. Starajmy się dziecku zadawać pytania otwarte np., Czy już wiesz z kim w tym roku będziesz siedzieć w ławce? Zamiast: Czy boisz się, że nikogo nie znajdziesz do pary w szkolnej ławce? Starajmy się pociechę wzmiacniać a nie dodatkowo stresować.

Jeśli już wiemy czego dotyczą obawy naszego dziecka, możemy wspólnie działać 🙂

Jeśli obawy dotyczą trudności w przyswajaniu materiału do nauki to:

– staramy się służyć pomocą, pokazywać jakie zadania udało się już wcześniej dziecku wykonać,

-pokazujemy różne możliwości pomocy dziecku np. dodatkowe lekcje, korepetycje, kółka wyrównawcze, wspólna nauka z innym uczniem, wsparcie nauczyciela,

-podkreślamy mocne strony ucznia, staramy się nakierować pociechę na pozytywne myślenie 🙂

Jeśli obawy ucznia dotyczą relacji z rówieśnikami to:

– możemy spróbować porozmawiać o swoich doświadczeniach kiedy byliśmy dziećmi, w jaki sposób sami radziliśmy sobie w przełamywaniu barier i poznawaniu nowych osób,

-możemy wesprzeć się pomocą nauczyciela, który zorganizuje zajęcia integracyjne, zadba o budowanie sprzyjającej atmosfery w klasie,

-możemy zaproponować dziecku rozmowę z psychologiem dziecięcym lub pedagogiem szkolnym, który pomoże odnaleźć się w nowym środowisku szkolnym,

-możemy zaproponować wspólne spotkanie np. wyjście na lody lub do kina z nowo poznanym kolegą z klasy,

-możemy zaproponować udział dziecka w zajęciach rozwijających np. sportowych lub artystycznych, które mogą być okazją do poznania rówieśników o podobnych zainteresowaniach.

Pamiętajmy, że lęk związany z pójściem do szkoły może mieć podłoże psychosomatyczne, czyli objawać się poprzez reakcje płynące z ciała: spocone dłonie, podwyższone tętno, bóle brzucha, bóle głowy, brak apetytu, mdłości czy wymioty lub inne.

Powrót do szkoły – najważniejsze wskazówki

1. Zadbajmy, aby dziecko poszło do szkoły wyspane i najedzone.

2. Zadbajmy, aby wcześniej bez niepotrzebnych nerwów ustalić wspólnie strój galowy, najlepiej wygodny dla dziecka.

3. Dopilnujmy, aby w plecaku szkolnym nie zabrakło wszystkiego, co potrzebne, tj. zeszyty, piórnik, drugie śniadanie itp.

4. Młodsze dzieci mogą zabrać ze sobą np. pluszaka, który będzie dla nich emocjonalną podporą 🙂

5. Jeśli dziecko ma tendencję do gubienia się w szkole i odnalezienia swojej klasy, możemy wcześniej przećwiczyć z nim proszenie o pomoc np. nauczycieli na korytarzu, personel szkolny, starszych uczniów.

Powrót do szkoły nie musi być trudny. Możemy podpowiedzieć naszym pociechom całą, długą listę ciekawych pomysłów, aby ułatwić im ten ważny moment w życiu 🙂

Anna Rudowicz- psycholog, psychoterapeuta, edukator psychodietetyki dziecięcej, wykładowca Studium Psychodietetyki

 

Czytaj więcej→ MĄDRA, POZYTYWNA MOTYWACJA DZIECKA ZAMIAST STOSOWANIA KAR I DYSCYPLINY

Prowadzimy konsultacje wychowawcze dla rodziców oraz spotkania z psychologiem dziecięcym w Centrum Psychoterapii i Psychodietetyki Rymkiewicz system we Wrocławiu. Zarezerwuj
 
Facebook
Facebook
Facebook
Twitter
Twitter
Twitter
Instagram
Instagram
Instagram