Jak dwie połówki jabłka - jelita i otyłość - Olgarymkiewicz - Poradnia psychodietetyczna we Wrocławiu

ul. Wandy 7, 53-320 Wrocław +48 882 794 249 biuro@olgarymkiewicz.pl

Jak dwie połówki jabłka – jelita i otyłość

Jak dwie połówki jabłka – jelita i otyłość

Poznaj jakie mogą być nieznane Ci dotąd źródła nadwagi i otyłości. Zapraszamy do lektury

Dziś dla Was rozprawia Daniel Milewicz – dietetyk sportowy, psychodietetyk, ultramaratończyk

O jelicie mówi się, że to nasz drugi mózg, który zarządza dużą ilością procesów w naszym organizmie. Przewód pokarmowy człowieka, a przede wszystkim jelito grube jest zasiedlony przez szereg bakterii. Ogólną ich masę szacuję się na 1,5-2 kg, a jej genom stanowi nawet 100 razy większa liczbę genów niż genom człowieka! Do niedawna uważano, że ilość mikroorganizmów przewyższa 10-krotnie ilość komórek ciała, choć najnowsze badania pokazują, że jest ich zdecydowanie więcej.

Znane są badanie na myszach, którym przeszczepiono odpowiednie bakterie jelitowe otyłych myszy oraz myszy o wzorowej masie ciała. W obu grupach mysz stosowano to samo żywienie. Badanie pokazało, że myszy z mikrobiotą przeszczepioną od myszy z nadmierną masą ciała również stały się otyłe.

Udowodniono również, że wzrost liczby pewnych bakterii (Firmicutes) i spadek liczby bakterii (Bactrerioidetes) odpowiada za zwiększenie o 150 kcal poboru energii z pożywienia. Niby jest to niewiele, ale przez lata może to wpłynąć znacząco na masę ciała. W dodatku mikrobiota może wpłynąć na podwojenie się gęstości naczyń włosowatych w nabłonku jelita cienkiego, co będzie skutkowało większym wchłanianiem monosacharydów– cukrów prostych.

Związek mikrobioty jelitowej jest również ściśle związana z naszym zdrowiem, o czym już wiemy, a także wydolnością. Badania z 2014 roku pokazują dwie grupy biegaczy, którym podawano probiotyki w pierwszej grupie (Lactobacillus, Bifidobacterium, Steptococcus strains), a w drugiej placebo. Po upływie czasu badania obie grupy poddano próbie biegu do wyczerpania. Grupa stosująca probiotyki uzyskała lepszy czas (37:44) niż w grupie otrzymującej placebo (33:00), a także zgłaszali mniejsze dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Okazuje się, że na osiąganie lepszych wyników w treningu i na zawodach nie składa się tylko sam trening czy dieta, ale również własna mikroflora jelitowa, którą bardzo szybko można zaniedbać, ale o tym w następnym wpisie.

Daniel Milewicz – dietetyk, psychodietetyk, ultramaratończyk

Facebook
Facebook
Facebook
Twitter
Twitter
Twitter
Google Plus
Google Plus
Google Plus
Instagram
Instagram
Instagram